About us

Aste e Nodi è un’associazione nata nel 2009 da un gruppo di studenti, laureati e ricercatori di diverse discipline (Architettura, Ingegneria, Urbanistica, Sociologia…) e di diverse provenienze geografiche con lo scopo di costruire un approccio complesso, capace di comprendere maggiormente le dinamiche e le trasformazioni dei territori; proponendo una chiave di lettura capace di occuparsi sia della sua struttura fisica che delle relazioni sociali che li compongono.

La definizione “Agenzia informale di sviluppo locale” sta proprio ad identificare l’atipicità di questa esperienza che racchiude in se diverse professionalità con lo scopo di promuovere dei processi i sviluppo altri rispetto a quelli istituzionali, soprattutto nel sud Italia.

L’informalità che ci caratterizza sta nella natura associativa e non istituzionale o istituzionalizzata, nelle pratiche che utilizziamo, lontane da quelle limitate alla promozione del territorio o alla captazione di finanziamenti pubblici e nel tipo di sviluppo che proponiamo distante dai parametri attuali di misurazione della ricchezza.

Mary Cinque giovane artista di origini campane, trascorre l’infanzia tra Pompei ed Addis Abeba. Si trasferisce a Napoli dove si forma all’istituto d’arte Boccioni e all’Accademia di Belle Arti. Dopo la Scuola di Comix di Via Atri completa il suo percorso formativo a Milano presso l’Accademia di Belle Arti di Brera, dove si diploma cum laude nel 2008. Ha esposto in mostre collettive e personali a Napoli, Ravello, Trieste, Londra, New York, Milano, Atene e Bolzano.

Marcella Ferro (Napoli, 1983). Consegue il titolo in Decorazione presso l’Accademia di Belle Arti di Napoli, ambito nel quale sviluppa il suo interesse per l’arte contemporanea e nello specifico la declinazione ambientale. Si dedica alla critica militante svolgendo attività di curatela dal 2006 con l’intervento Chi per Noi come Noi, installazione temporanea nel giardino del Conservatorio S. Pietro a Majella di Napoli. In seguito cura la collettiva Echi Temporanei ospitata dal Frac di Baronissi nel 2007.  L’anno seguente collabora con la Galleria Art’s Events di Benevento per la mostra Nuove materie della pittura, nonché segue la collaborazione con l’Associazione Wunderkammern per la quale cura Magical Mistery Tour. Successivamente realizza, insieme a Pasquale Ruocco, Sguardi Irrequieti. Del 2010 la cura dell’intera Rassegna Aperto’10 sempre in collaborazione con quest’ultimo. Vive e lavora a Napoli.

Antonio De Falco

Michela Aprea Le piace passeggiare ma non per questo si definisce una passeggiatrice. Si sente spesso un genio incompreso ma sa bene, quando le capita, che si tratta solo di una breve incursione del suo delirio di onnipotenza. Nata all’epoca dell’ascesa di B. e cresciuta a pane Bim Bum Bam e Drive In è uscita indenne dal progetto di lobotomizzazione di massa messo in atto da un noto burattinaio e i suoi manovratori ( o così le ha confessato il suo alter ego).
Le piace scrivere: qualche volta racconti, quando è giù poesie, più spesso recensioni, articoli e comunicati stampa.

Si professa narco-surrealista. Sogna a occhi aperti e fa sempre cose paradossali. Ama Man Ray, Marcello Mastroianni, Charlie Chaplin e Chet Baker ma non spera di essere ricambiata.

Ha un compagno, Angelo, e un figlio di nome Carlo.

We are

Aste e Nodi is an association born in 2009 thanks to some students who have a degree and are researchers in different subjects (Architecture, Engineering, City Planning, Sociology…) and come from different places, students who want to build a complex approach, trying to understand territorial dynamics and transformations, through a perspective that comprehends the physical structure and the social relationships that compose these territories.

The “Informal Agency of Local Development” definition wants to identify the atypical characteristics of this experience, that with different expertises wants to promote un-institutional development processes, mainly in the South of Italy.

We are informal because we are characterized by an associative nature, and not by a institutional or institutionalized nature, because we work not only to promote the territory or win public funds, and because we propose a type of development different from actual parameters to measure wealth.

Mary Cinque, young artist of Campanian origins, spends her childhood between Pompeii and Addis Abbeba. Then she moves to Naples where she studies at Boccioni Art Institute and at the Academy of Art. After attending the Comix School of Atri street, she completes her education at Academy of Art of Brera, where she gets a degree cum laude in 2008. She has exhibited, with other artists and alone too, in Naples, Ravello, Trieste, London, New York, Milan, Athens, and Bolzano.

Marcella Ferro (Napoli, 1983). She gets a degree in Decoration at Academy of Art of Naples, where she developes her interest in contemporary art and in particular in the environmental field. She becomes a militant critic working as a curator from 2006, with “Chi per noi come noi” (“Who for us as we”), a temporary installation in Naples Conservatory S. Pietro a Majella garden. Then, in 2007, she cures the collective exhibition “Echi Temporanei” (“Temporary Echoes”) at Baronissi FRAC. The next year she collaborates with Benevento Art’s Events gallery, for the exhibition “Nuove materie della pittura” (“New Subjects of Painting”), and she also works with Wunderkammern association for the Magical Mistery Tour. Then, along with Pasquale Ruocco, she works on “Sguardi Irrequieti” (“Restless Looks”). Always along with Pasquale Ruocco, in 2010 she cures “Aperto ‘10” (“Open ‘10”). She works and lives in Naples.

Fabrizio Vatieri “Before raising the menhir, humanity possessed an aesthetical form through which it symbolically transformed the landscape. This form was the walking, an action learnt with difficulty through the first months of life and that some time after becomes an unconscious action, natural and automatic. It’s by walking that humanity began to build the surrounding natural landscape. It’s by walking that in the last century some categories through which interpret urban landscapes are born”. (1)

He quits the drawing board again and again and walks towards the suburbs. Fabrizio Vatieri tells us about certain places, and during his walking he’s accompanied by photography and by that personal but bitterly universal experience of finding things which are always changing. Constant and even more evident changes in those places which stay on the periphery of big cities where everyone can see the marked signs of an identity crisis always repeated by human hand.

Far from him to make any denunciation, he’s the resident citizen himself, standing with the camera on his nose and a lens which is as near as it’s possible to our eye’s angle of vision. Inside most of the times. Dirty hands and dirty shoes, because in the end in those architectures he eats and sleeps, and when he wakes up he finds himself going through unknown families albums and listening to disappeared bands records.

That these are photos taken by him or that these are found, glued, stolen or taken by someone else photos, looking at all his work one has that strange feeling to witness a humanely awkward attempt everyone knows: the attempt to fix, and to record, a change, to paradoxically talk about how much it is, in conclusion, with all the problematic forms it takes, ineluctable. 

Careri Francesco, “Walkscapes – Camminare come pratica estetica” (“Walking as an aesthetical practice”), Einaudi 2006

 HYPERLINK “http://www.antoniodefalco.com/indexhibitv070e/” Antonio De Falco

 

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